8.00u ’s morgens. Een whatsapp bericht van Josien. Ze is ziek. Je geeft dit door aan de P&O afdeling. Zo, dat was dat. Niemand vraagt aan Josien:
En Josien blijft de hele week thuis…
Als Arbodeskundige heb ik het vermoeden dat er bij dit bedrijf geen verzuimprotocol is. Óf dat het bestaat uit een onbekend A4tje met wat richtlijnen. Maar dat werkt natuurlijk niet!
En stel álle medewerkers hiervan op de hoogte:
Wat staat er in een verzuimprotocol:
In het voorbeeld hierboven meldt Josien zich ziek per app. Niemand spreekt haar hierop aan. Ze kan zonder persoonlijk contact een week thuisblijven. Mét duidelijk verzuimprotocol gaat het zo:
Josien meldt zich telefonisch ziek bij haar werkgever. Ze bespreken of er lopende afspraken en werkzaamheden er zijn waar rekening mee gehouden kan worden. En wanneer ze verwacht terug te zijn. Josien meldt een aantal afspraken en werkzaamheden die eventueel door collega’s kunnen worden overgenomen en hoopt dat ze er woensdag weer is. Josien ziekt uit en meldt zich na 2 dagen weer beter.
Ziek is ziek. Maar de drempel om te verzuimen is duidelijk hoger wanneer Josien haar werkgever moet bellen. Daarnaast heeft zij persoonlijk contact wat door werknemers als prettig wordt ervaren.
Neem gerust contact met me op! Ik kan je meer vertellen. Volgende week verschijnt het tweede deel van deze blog met twee nieuwe tips om verzuimkosten te verlagen.
There are no results matching your criteria. Please try again with different criteria.
Doe u voordeel met onze extra services, meldt u aan voor onze trainingen of sluit direct uw verzuimabonnement af.
Bekijk onze abonnementen en sluit direct het abonnement naar uw wens af.
Sluit uw abonnement af