26 juni 2023

Verlaag de verzuimkosten! Tip 1

Je wilt de verzuimkosten verlagen, maar hoe doe je dat? In dit blog krijg je de eerste van 3 tips waar je direct mee aan de slag kunt. In het volgende krijg je er nog 2.

Verzuimkosten Verzuimprotocol
Geschreven door

Tip 1: Verhoog de verzuimdrempel

8.00u ’s morgens. Een whatsapp bericht van Josien. Ze is ziek. Je geeft dit door aan de P&O afdeling. Zo, dat was dat. Niemand vraagt aan Josien:

  • Wanneer verwacht je weer terug te zijn?
  • Zijn er lopende afspraken en werkzaamheden waar we rekening mee kunnen houden?
  • Kan je ergens hulp bij gebruiken?

En Josien blijft de hele week thuis…
Als Arbodeskundige heb ik het vermoeden dat er bij dit bedrijf geen verzuimprotocol is. Óf dat het bestaat uit een onbekend A4tje met wat richtlijnen. Maar dat werkt natuurlijk niet!

Zorg voor een duidelijk verzuimprotocol

En stel álle medewerkers hiervan op de hoogte:

  • Zo weten alle medewerkers wat er van hen verwacht wordt.
  • Zo weten alle medewerkers welke rechten en plichten ze hebben.
  • Zo kun je als bedrijf je een eenduidig beleid voeren.
  • En last but not least: het zorgt voor een hogere verzuimdrempel! Dit is de drempel die medewerkers ervaren voordat ze zich ziek melden.

Wat staat er in een verzuimprotocol:

  1. Hoe meld ik mij ziek? Hoe laat meld ik mij ziek? Bij wie meld ik mij ziek?
  2. Wat kan ik verwachten als ik langer ziek ben?
  3. Wat zijn mijn rechten en plichten?
  4. Wat is de rol van de arbodienst?
  5. etc.

In het voorbeeld hierboven meldt Josien zich ziek per app. Niemand spreekt haar hierop aan. Ze kan zonder persoonlijk contact een week thuisblijven. Mét duidelijk verzuimprotocol gaat het zo:

Josien meldt zich telefonisch ziek bij haar werkgever. Ze bespreken of er lopende afspraken en werkzaamheden er zijn waar rekening mee gehouden kan worden. En wanneer ze verwacht terug te zijn. Josien meldt een aantal afspraken en werkzaamheden die eventueel door collega’s kunnen worden overgenomen en hoopt dat ze er woensdag weer is. Josien ziekt uit en meldt zich na 2 dagen weer beter.

Ziek is ziek. Maar de drempel om te verzuimen is duidelijk hoger wanneer Josien haar werkgever moet bellen. Daarnaast heeft zij persoonlijk contact wat door werknemers als prettig wordt ervaren.

Vragen over dit blog of over het verlagen van verzuimkosten?

Neem gerust contact met me op! Ik kan je meer vertellen. Volgende week verschijnt het tweede deel van deze blog met twee nieuwe tips om verzuimkosten te verlagen.

Direct
regelen

Doe u voordeel met onze extra services, meldt u aan voor onze trainingen of sluit direct uw verzuimabonnement af.

Abonnement afsluiten

Bekijk onze abonnementen en sluit direct het abonnement naar uw wens af.

Sluit uw abonnement af