Als leidinggevende kun je het verschil maken voor je medewerkers. Een leidinggevende die aandacht heeft voor zijn/haar medewerkers, een open dialoog voert en zelf het goede voorbeeld geeft, creëert hiermee een werkomgeving waar medewerkers optimaal kunnen presteren en floreren.
Als leidinggevende ben je in de 1e plaats mens. En mensen maken nu eenmaal fouten. Door hier open over te zijn en een kwetsbare houding aan te nemen zien medewerkers dat fouten maken mag en dat je er niet op afgerekend wordt. Dit werkt stimulerend voor medewerkers om nieuwe dingen uit te proberen wat vervolgens nodig is om als organisatie verder te komen.
Met Psychosociale Arbeidsbelasting worden werkdruk, ongewenst gedrag en ingrijpende gebeurtenissen op het werk bedoeld. Al deze zaken kunnen een bron van stress voor medewerkers zijn en leiden tot mentale overbelasting. Voor organisaties is het belangrijk om een goed PSA-beleid te hebben. Dit helpt medewerkers om met vertrouwen, plezier en energie te werken. Mocht je aan de slag willen met dit beleid, dan zijn dit belangrijke uitgangspunten:
Om het beleid ook daadwerkelijk handen en voeten te geven in de praktijk hierbij de volgende tips:
Voorkomen is beter dan genezen. Teambuilding is niet alleen leuk, maar zorgt er ook voor dat er op een speelse manier wordt samengewerkt en dat teamleden, inclusief management, elkaar beter leren kennen. Dat zorgt ervoor dat medewerkers elkaar op de werkvloer vaker opzoeken in de samenwerking.
Een slechte werksfeer ontstaat niet van vandaag op morgen. Veelal is er sprake van kleine onopgeloste onenigheden die aan de oppervlakte sluimeren. Ontevreden en mopperende medewerkers worden vaak als lastig en zeurderig gezien. Als manager heb je misschien de neiging om deze medewerkers uit de weg te gaan. Door hier juist aandacht aan te besteden, krijg je als manager inzicht in wat er speelt en waar eventuele onvrede vandaan komt.
Zet het onderwerp ‘stress’ regelmatig op de agenda van het team. Door er expliciet aandacht met elkaar aan te besteden, ook op de momenten wanneer stress minder aan de orde is, krijg je als manager grip op de situatie. Hiermee laat je zien dat je stress en de beleving hiervan serieus neemt. Je krijgt inzicht in de momenten waarop het team stress ervaart en het team kan zelf de mogelijkheden onderzoeken om de druk van de ketel af te halen. Van belang is dat niet afgewacht wordt tot het weer zover is, maar dat er preventief stappen worden gezet.
Wij ondersteunen je graag met deskundig advies, praktische trainingen en maatwerkoplossingen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om stress te verminderen en medewerkers duurzaam inzetbaar te houden!
There are no results matching your criteria. Please try again with different criteria.
Doe u voordeel met onze extra services, meldt u aan voor onze trainingen of sluit direct uw verzuimabonnement af.
Elk bedrijf is anders, en dat geldt ook voor de ondersteuning bij verzuim. Daarom bieden wij drie abonnementen aan – Basis, Uitgebreid en Compleet – zodat u altijd een pakket vindt dat bij uw bedrijf past.
Verzuimabonnement afsluiten